Followers

Monday, October 03, 2011

Ketam Sambal Bertelur




As salam & selamat pagi.... wahhhh lame sungguh tak menghapdet 'rumah kedua' ni... bersawang!!! Biaselah, sibuk dengan macam2 hal. Bukan tak masak, tapi yang simple2 aje.

Syawal telah berlalu... bakal menjelang Aidil Adha, awal bulan hadapan, insyaAllah...

Ketam... feveret kite dan anak2. Selalu buat masak lemak cili api, goreng saje atau masak sambal. Ni baru2lah mencuba buat sambal bertelur. Not bad... sebab nak anak2 pun merasa makan sama, kite buat tak pedas. Ala2 aje... 

Bahan2
> Ketam
> cili kisar
> sos cili
> sos tiram
> bawang merah - potong kecil2
> bawang putih - potong kecil2
> cili merah - diracik
> telur
> garam, gula dan perasa secukupnya

Cara2
> Goreng ketam dan ketepikan.
> Panaskan kuali dengan sedikit minyak. Tumis bawang merah, bawang putih dan cili merah.
> Masukkan cili kisar, sos tomato, sos cili dan sos tiram. Gaulkan sebati dan biar seketika. Tuang sedikit air kalau nak berkuah.
> Pecahkan telur dan gaul sebati.
> Perasakan dengan garam, gula dan perasa secukupnya.
> Padam api dan tuang atas ketam.

Selamat mencuba :D

3 comments:

ady said...

as-salam
Hmmmm....... sungguh menyelerakan
ketam sambal tu..slurrrpp...:)

Fiza Nordin said...

ady,
i'Allah, sedap :D

Anna Qawina said...

waaa...peberet jugak..tp kena pantang lg lom blh mkn benda2 seafood nih

Perkahwinan Kami Bersama 3 Cahayamata

Daisypath Next Aniversary PicDaisypath Next Aniversary Ticker

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...
email : sofie2_za@yahoo.com & call 017-3113226

My Cute Banner

Halwa Telinga :)