Followers

Wednesday, September 26, 2012

Begedil Ayam


As salam...

Buat begedil ni buat masa bulan pose aritu. Kesian dia, di anak tirikan. Tak masuk2 n3 walau Syawal sudah berlalu pergi. Sorry selori ye...

Begedil ni sesuatu makanan kegemaran anak dara aku - Baby. Kalau p makan kat kedai Minang Tmn Dato' Harun tu, pertama sekali dia akan ingatkan papa dia ambil begedil ni. Seketul memang khas untuk dia sorang je. Takmo kongsi separuh2 dgn adik atau abang dia. Tak kisahlah, yang penting dan tamak2 camtu kena habis. Kalau tak habis memang kena jelingan mautlah dengan mama dia sambil secubit2 mulut mama ni juga yg kena sumbat kasi habis,kan hihiii

Resipi amik kat Diana aka skyblue. Terima kasih banyak :D minta izin kongsikan resepinya di sini. Moga perkongsian ilmu ini diberkati olehNya, amin...

Bhn²  ( 30 biji bergedil )
1 kilo kentang - dikupas kulitnya dan dipotong bulat - Mas potong dadu sederhana besar
300 gram daging cincang _ ( Diana guna ayam ) - aku pun guna ayam
2 biji telur, asingkan kuning dan putih
3/4 cawan bawang goreng
Secekak daun sup -  dicincang
2 ulas bawang putih
2 sudu teh serbuk lada putih
Sedikit kiub ikan bilis - Mas tambah _ ( Diana pun bubuh )
Garam secukup rasa

Cara²
  1. Panaskan kuali dan goreng kentang yang telah dipotong bulat. Bila sudah masak angkat dan toskan. Kemudian ditumbuk lumat. Mas lenyek dengan garfu masa kentang masih panas².
  2. Tumbuk bawang putih bersama garam dan serbuk lada putih. Kemudian tumis dengan sedikit minyak sehingga naik bau dan masukkan daging cincang. Masak sehingga daging bertukar warna dan airnya kering.
  3. Campurkan daging yang telah digoreng tadi ke dalam kentang yang telah ditumbuk lumat. Masukkan juga 2 biji kuning telur, bawang goreng dan daun sup. Gaul rata adunan. Kemudian bentukkan seperti bergedil. Bentuk ikut citarasa sendiri.
  4. Panaskan minyak, biar minyak betul-betul panas kalau tidak bergedil senang pecah bila digoreng. Celup bergedil yang telah dibentukkan kedalam 2 biji putih telur tadi dan kemudian goreng. Teknik supaya bergedil tidak pecah ialah jangan dibalikkan bergedil sehingga ia betul-betul garing. Insyallah bergedil tidak pecah, gorengnya pun lawa.
  5. Apabila bergedil garing, angkat dan toskan...sedap dimakan dengan soto atau dicicah ngan sos..makan gitu jerk pun sedappp...


4 comments:

kak ina kl said...

salam ziarah

Ooo gi ke kota kinabalu rupanya..
best tak?

tahniah dapat gak duit nuffnang..jadilah dari tak ada

pegedil pun kesukaan anak-anak akak

Nor Dila said...

assalam,,sedap tengok pegedil ni,,nice blog,,follow me sis,,tq

Fiza Nordin said...

k ina kl,
betui tu, jadilah kan...dr x ade.cukup banyak gak tu...
p kk tu seiringlah kak...ade yg seronok,ade yg tak seronok...

Fiza Nordin said...

nor dila,
terima kasih sudi singgah sini :D

Perkahwinan Kami Bersama 3 Cahayamata

Daisypath Next Aniversary PicDaisypath Next Aniversary Ticker

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...
email : sofie2_za@yahoo.com & call 017-3113226

My Cute Banner

Halwa Telinga :)