Followers

Tuesday, September 08, 2009

Limas @ Sampan


Salam...

Ada orang panggil kuih ni kuih Limas... ada yang panggil kuih sampan. Ada panggilan lain lagi tak? Buat dari tepung gandum dan dibancuh dengan pati santan dan pes daun pandan. Sarung tu dari daun pisang. Sangat sedap dan sangat popular masa bulan ramadhan. Arwah mak aku pun selalu buat kuih ni dulu. Dulu la... masa arwah belum sakit.

Sebelum letak adunan tepung dalam sarung dia,letak sesudu kecil gula pasir. Then baru tuang adunan hijau bersantan. Kukus sampai masak. Nanti kepala santan tu akan naik dgn sendirinya. Jadi nanti bila makan, nampak lapisan hijau di bawah dan lapisan putih (kepala santan) kat atas. Bahagian bawahnya pulak akan berair manis kesan dr gula yg mencair. Emp... heaven!

Tapi ni aku beli jek...bukan aku buat tau... Yang buat kuih sampan @ limas ni pun bukan orang lain-emak saudara arwah mak aku juga yang aku panggil Opah Jah. Inilah satu2nya emak saudara arwah mak yang tinggal. Yang lain2 semua dah pergi mengadap Ilahi termasuklah arwah sendiri. Masa aku datang beli kuih ni hari tu pun, Opah Jah menangis tengok aku sebab dia teringatkan arwah mak...

Dia kata, dia rindukan arwah...
Ya... kami pun rindukan arwah mak jugak...

Al-Fatihah...

7 comments:

el said...

bkn kueh tpg pelita ke kak
mmg sedap n manisss
hehehehe

Suzi said...

akak pun ingat kuih tpg pelita tadi...

ai said...

nk serupa ngan tepong pelita plak..

Al-fatihah utk arwah...

iedaLUVsham said...

kuih ni mmg sedap, tambah kalo makan sejuk2 ;)

Fiza Nordin said...

L,
limas ni berair tapi bukan kuah...air manis tu yg buat sedap!

k suzi,
sejenis tapi tak same...

ai besan,
terima kasih... amin!

ieda,
betul tu...

miemiey said...

bukan seng nak buat kuih tradisional ni tp kl belajar mesti pandai kan...kak fiza sila jwb tag dari mimi yeee...

Anonymous said...

Simpler and easier just links london various facets of being married the ought links london jewellery to be obtained and tradition recently indicated links of london sale actually divided regarding the bride's family, links of london silver the groom's family, as well as the groom himself. discount links of london Over are the days where the bride's parents insures links of london ring uk every single thing make a list of to links of london friendship bracelets sale perfect detail. For a short period, tradition had shifted this obligation to qualify for the links sweetie bracelet three parties soon discussed the following., a response, links of london earrings as well as ever-popular brunch. Experience entered production although there required to links of london necklaces sale twelve inches into your market by the grooms telephone and therefore bridal individual.

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...
whatsapp: 017-3113226

My Cute Banner

Halwa Telinga :)