Followers

Friday, February 24, 2012

Roti Naik

Salam petang Jumaat yang dingin. Alhamdulillah. Di rumah baru ni rasenye susah betul nak merasa hujan. Panas melahang je selalunye...

Memang lame sungguhla tak meroti kerana kemalasan melampau. Baru2 ni tiba2 je 'ter' rajin. Bahan2 sume ade, ape lagi....?

Alhamdulillah hasilnya tidak menghampakan. Pagi keesokkannye kite buat sarapan. Klu selalu bancuh milo, pg tu bancuh air kopi. Wallah, nikmatnye cicah roti naik dengan kopi.

Resipi kite ambik kat Cik Mat Gebu. Terima kasih cik mat. Juga usha2 resipi yang sama di Jintan Manis.com aka Ros. Seperti Ros, kite juga buat 1/2 adunan je roti ni.

Di kesempatan ini, kite harap semoga Ros tabah melalui hari2 mendatang bersama anakanda. Kite sebenarnya kurang tahu apa yang sebenarnya berlaku pada anak Ros namun apa2 pun halnye, kite mendoakan yang terbaik saja. Sekaligus setelah semuanya settle nnt, Ros akan kembali update blog seperti dulu. Walaupun kite akui yg kite ni memang kurang 'jalan2' ke sane,kemari. Kurang, bukan tak pergi hihiii. Kadang2 ade singgah tapi tak tinggal jejak... Bukan sombong tapi kadang2 tu takde ape yg nak dikomen. Jadi singgah ajelah dan baca sane sikit, sini sikit. Hihii

Ok, sy minta izin dr tuan empunye resipi untuk tepekkan resipinya di sini, seperti biasa. Minta halal dunia akhirat ye...

Dibawah ini sy senaraikan untuk 1/2 adunan dr resipi asal ye...


Bahan2

200g tepung roti

50g tepung hong kong (guna tpg gandum pun boleh)

125g air

25g susu tepung

1/4 sk bread improver - fiza tak letak. ikut Ros (jintanmanis) letak 3/4 bj telur

3 sb gula perang

50g mentega

6g yis segera

Sedikit esen vanila

Beberapa titik pewarna kuning


Cara2

Masuk semua bahan dalam 1 bekas besar kecuali mentega. Uli hingga menjadi doh. Kemudian masukkan mentega sedikit demi sedikit dan uli lagi hingga menjadi doh yang kenyal.

Bulat2kan doh dan biarkan doh selama 45 minit dan naik.

Kaedah lain : masuk semua bahan dalam mangkuk breadmaker dan tekan setting DOH. Tekan on dan tunggu hingga siap.

Tumbok2 doh untuk keluarkan angin. Bahagikan kepada 16 bahagian dan bulat2kan. Susun dalam loyang yang sudah dilengserkan dengan mentega. Tutup dengan kain bersih dan biarkan selama 1 jam dan naik.

Panaskan oven dan bakar pada suhu 190c selama 15-20 minit. Sapu mentega di permukaan roti sejurus keluarkan dari oven. Biarkan sejuk sebelum dihidang.


Selamat mencuba!


Published with Blogger-droid v2.0.4

4 comments:

Mama Hawa/Mama Nani said...

Salam Fiza :)
rajin meroti hehehe nmpk gebu mesti anak2 suka..

Fiza Nordin said...

Mama hawa,
Wslm,en hubby kate,uiiii lembut,mcm roti kat kedai.ikhlas ke tak,hanya dia yg taulahkan hihiii takdenye rajin ma,tiba2 je tu hahaha

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

salam Fiza.wah!elok naiknya roti & gebusss jer.Cicah kopi ptg2 ni mmg best.
Emm..cantiknya fiza pakai tudung..manissssss jer :D

Fiza Nordin said...

k atie,
Wslm... Hihii terima kasih kak :)

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...
whatsapp: 017-3113226

My Cute Banner

Halwa Telinga :)