Followers

Monday, September 20, 2010

Cuppucino Slice


Salam semua...

Rasa macam dah terlewat nak kongsikan resipi cookies raya... tapi nak jugak kongsikan kat sini. Almaklum hari tu kebizian melampau dengan ntah hape2 ntah... eheheee...
Actually ni bukan kali pertama aku buat cookies ala2 shortbread ni. Tapi ini merupakan kali kedua. 1st dulu punyelah kemaruk nak jugak merasa buat. Takde loyang cutter pun aku p buat jugak. Bila nak potong tu kena pakai pisau yang betul2 tajam. Tapi sebab pisau tak berapa nak tajam (salahkan pisau pulak.... :P), cookies aku banyak yang sompik2... huhuhukkkk

masih dara... hakhakk!

Tapi jangan pulak silap sangka... setelah kali ni buat dengan merasmikan loyang cutter haku tu... cookies aku tetap jugak sompik. I'allah tahun depan buat (itu pun kalau ade umur, ade masa dan ada segala2lah... eheheee) sempurnakan shortbread cookies aku tu... Batak rabit haku neiiii... masalah timbul dari awal sebenarnya.

murah ke mahal??? pada aku murah le ni... saiz pun beso.. 12x12inc

Aku beli loyang cutter tu awal sebulan rasenya dr masa aku nak gunakan tu... tapi dok simpan jela... sbb belum sampai seru nak mengcookies. Jadinya bila nak guna barulah bukak dari plastik dan of cozlah kena basuh dulu, kan... aku pun bukaklah satu2 cutter tu... basuh dan keringkan dulu. Sementara tu aku buat bancuhan tepungnya yang senang ya amat. Guna mixer kejap aje... campak2 tepung bahan2 lain & gaul je sebatikan. Dah tu... bila loyang dan kering & lap2 sikit dengan cutter tu... tang nilah baru timbul masalah.

baru keluar dari plastik...cantik tersusun je cutter dia....

Ya rabbi... aku rase maunya lebih 2 jam aku ngadap cutter tu nak disilang2kan balik. Masuk yang ni, yg nun tercabut. Masuk yg nun, yg ni tercabut. Memang mase tu fade up sangat. Mujurlah puasa... sabaq!!!!!! Walaupun dalam hati rase nak tereban dah! Geram haku! Mungkin ade caranya, aku je yg tau... sesape ade xperience dgn cara susun cutter tu, tolonglah kongsikan dengan aku yg blur ni..... thanks in advance :D!!! At last berjayalah jugak menyusun balik cutter besi tu dan acukan dalam loyangnya. Ada yang panjang, sane, pendek sini pulak yang membuatkan cutter tu tersengot takleh nak masuk loyang. Bukak & betulkan balik mane yg panjang dan pendek tu... Sudahnya asal boleh muat aje masuk. Hadoilaaaaa... Aku pun terapkan adunan tepung dalam loyang. Masukkan cutter dan tekan. Proses membakar dan seterusnya takde masalah. Alhamdulillah...

Malam, lepas berbuka dan sebelum masuk tidur, aku cairkan coklat dan tuang dalam loyang aka atas cookies yg dah sejuk tu. Bila coklat dah sejuk, aku tutup dan biarkan atas meja. P tidur.... esok paginya masa bangun sahur, aku tengok coklat dah mengeras tapi mcm lembap2 sikit. Musykil jugak dalam kepale hotak ni... kalau aku tarik cutter ni, takke coklatnya mengikut sekali? Ok, untuk menjawab kemuyskilan dalam hati, aku tarik 1 cutter. Sah dan sahih, kemusykilan aku betul. Coklat melekat kat cutter menjadikan cookies aku nampak terselak dan sopak. Buruk beno... Bengang punye pasal, aku campak loyang ke tepi. Memang down sgt dah rasenye. Hb yg kebetulan lalu kat sebelah aku kate sambil lalu... "kena letak dalam peti ais dulu kot, ma..." ek............ sengih. Akur dengan cadangannya, aku pun p lah letak dalam peti ais...

Lepas 3 jam aku ambil dan keluarkan dr peti ais. Tengah sejuk2 tu, aku hentak2 loyang tu. Keras le pulak. Camne aku nak keluarkan dari loyang? Jangankan nak keluarkan cookies, nak keluarkan cutter pun payah ya amat... Dah terbayang tong sampah dah mase tu. Kahhhhhhh!!! Untuk kedua kalinya aku campak loyang tu ke tepi. Bengang! Frust!
Tapi lepas 1/2 jam aku amik balik dan try keluarkan. Hikhikhikkkk... senang je keluarkan dari loyangnya. Dan proses meleroikan cookies dari loyang & cutter pun bermula :DDDD

Moral of the story....... jgn hanya kata sabar di mulut, tapi juga sabar di hati.... pesanan khas untuk diri sendiri!!!!
Wah... panjang lebar aku membebel... jom layan resipi pulaklah....


Bahan A
210g butter
100g gula perang
1st emulco cuppicino - aku guna nescafe yg dicairkan dgn air panas

Bahan B
250g tepung gandum
90g tepung jagung
50g susu tepung
60g serbuk kacang tanah - aku guna serbuk almond

Cara-cara :-

1) Pukul bahan A hingga berkrim. Masukkan bahan B dan uli hingga jadi doh yang lembut.
2) Alas loyang dengan kertas minyak. Biarkan kertas lebih 1" dari loyang.
3) Ambil doh seberat 600g dan canaikan doh atas/dalam loyang. Ratakan. Tekan cutter dan cucuk garfu atas permukaan adunan.
4) Bakar hingga kekuningan - 140c - 40 min
5) Dah sejuk, buka cutter dan tuang toping coklat. Ratakan. Letakkan semula cutter di tempat asal. Kalau nak buat corak marble, buat masa coklat masih cair. Kemudian barulah letak cutter. Coklat dah beku, barulah buka cutter.
Toping Coklat
230g coklat masakan - aku guna milk coklat
20g coco butter
- cairkan dengan kaedah double boil -

Sumber: Resipicitarasawan
Asalnya menggunakan jumbo heart & croquant sebagai hiasan. Tapi aku gantikan dengan coklat putih yg diwarnakan hijau.

5 comments:

izahdaut said...

slamat ari raya kak fiza..lama tul tak datang sini..dulu takut malware..masuk kejap je, pastu terus merah kak..tapi sempat la tengok gambo choc slice tu lawo la..teringin gak nak try sekut ni

kak ina kl said...

salam dan selamat hari raya fiza..kelakar gak ek..mcm susah ajer nak buat..tak jadilah nak beli

Fiza Nordin said...

izah,
try jgn tak try...

k ina,
susah hanya utk susun semula cutter tu aje kak... yg lain2 tu sinang aje... eheheee

mama tisya said...

susah ek guna cutter tu...tp tgk org jual biskut yg guna cutter cantik je kn...menguji kesabaran ye..hehehe

kakwan said...

salam fiza, teknik yg betul utk susun cutter adalah menyusunnya di dalam loyang, buat satu site kemdian terbalikkan, susun kembali. Utk mengeluarkan angkat satu bilah goyangkan sikit bilahnya (masa ni tangan licin jdi guna tuala kecil utk memegang bilahnya) keluarkan bilah2 satu (ketika dlm loyang lagi) jika kakwan ader masa kakwan tunjukkan stepnya insyaallah...

Perkahwinan Kami Bersama 3 Cahayamata

Daisypath Next Aniversary PicDaisypath Next Aniversary Ticker

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...
email : sofie2_za@yahoo.com & call 017-3113226

My Cute Banner

Halwa Telinga :)