Followers

Monday, June 18, 2012

Pancake Durian aka Bantal Durian

Wahhhh suker3!!!

Ok, sebelum aku teruskan dengan cerita cuti2 Sabah untuk Day 3, aku selit dulu yang aku buat untuk makan tengahari cum minum petang utk anak2. Hari ni Mierza tak skolah sebab cuti ganti Israk Mikraj kelmarin. Cuti pun aku tak tau. Rasenye Jumaat lepas masa aku berhenti bayar yuran sekolah dia, takde pulak ustazahnye bercakap. Cuma keluar perkataan 'terima kasih' & senyum2 je. Ha, napenye yg bayo yuran tengah2 bulam, kan..? Mestilah, aritu cuti sekolah pastu bebudak dah start sekolah, anak aku coti lagi. Maklum... Mak paknye sibuk p honeymoon katekan. Hakhakhakkk ok wat masih ade duit nak bayo yuran anak sekolah. Buatnye tbabas shoping, bulan depan baru bayi double. Muntah ustajah!!! Huwawaaaa

Sabtu kelmarin pulak lepas siap kek tempahan customer, en hubby ajak balik kampung. Masa awal cuti sekolah kelmarin ade juga kami balik kampung tp masa tu duria baru nak gugur. Dapat jugalah makan sebiji dua. Semalam balik dah gugur betul. 2 guni aku bawak balik. Hambikkkkk!!! Semerbak bau deroyan Alza teman. Kehkehhh pedulikan, janji dapat bawak balik. Makanya inilah yang aku pergunakan dengan deroyan itu. I'Allah lepas ni nak buat pulut deroyan, cekodok deroyan, kuah deroyan... Hahahaaa berderet2 menu deroyan aje le kojenye.

Tempoyak juga harus!!!!

Moh tengok resipi. Sukatan bergantung pada kehendak banyak hasilnye sendiri ye. Mintak hampun, teman main tuang2 je. Haram sukat2.

Lame betui dah teringin nak mem'bantal' deroyan ni. Baru ini le tercapai hasrat suci murni ku ini. Alhamdulillah, walau rupenye menggerutu dan 'vuruxs' tp rasanya adalah tidak menghampakan, i'Allah... Anak lelaki teman suke beno. 


Bahan2 - pancake

Tepung gandum

Santan

Air sejuk

Emulco hijau pandan

Garam


Bahan2 - Inti

Isi durian

Sedikit gula (klu suka - teman tak letak)

Krim putar


Cara2 - pancake

> satukan semua bahan dan gaul hingga sebati. Kepekatannya agak2 tidak terlalu cair dan tidak terlalu pekat. Tapis.

> sediakan kuali leper. Lengserkan dgn marjerin dan panaskan dengan api yg kecil.

> tuang sesenduk adunan dan gelekkan kuali leper mcm buat kuih ketayap. Dan masak, telangkup atas piring leper.

> ambil inti dan letak di tengah lempeng.

> paipkan krim putar dan lipat lempeng.


Sedia untuk di ngap!!! Selamat mencuba :D


Published with Blogger-droid v2.0.4

10 comments:

POSH76 said...

durian resepi apa pun sedap!!

kakcik said...

Di rumah kakcik masih ada lagi beberapa biji durian, tapi kakcik suka 'dimakan begitu saja'. :)

Fiza Nordin said...

Posh 76,
Betui, setuju tu!!! Lg2 klu antoo doyan, mkn camtu aje pun sodap!!!

Fiza Nordin said...

Kak cik,
Klu iikutkan anak2 suka makan begitu saja juga.jadinye kena kelas2kan sikit utk mereka makan begitu2 saja selain di buat kuah, cekodok dan lain2 yg mamanye terasa nak buat...

sury_masury said...

wahhh best nyer..ada cuti2,ada duyan..mbak sini sikit ler duyan tu..hehe

Cendana Kasih said...

waaahh...mengangkut doyan tak serupa ingat yer ko !!...tp tu la kan..kalo Waja dulu, kurang la sikit bau doyan sampai ke depan, ni dh pakai MPV ni, aku pun tak brani nk beli doyan sebijik2 gitu..mau pengsan aku dalam kete tu..so penyelesaiannya, kalo beli doyan, aku akan beli tupperware, kupas dan masuk isi dalam tupperware...barulah selesa perjalanan...hehehe...ruang pun jimat...almaklum ler..mpv ni bonet dia kecik... jenuh nk sumbat !!

inahar ali said...

fuiyooo...semerbak bau deroyaan sampai ke kolumpur wehhh!! x tahan teman..takat bau jek kan..nak la gak merasa kt tekak nih..huwaaaa!!

Fiza Nordin said...

Sury,
Nah lambung!!! Jaga2 duri. Hahahaa

Fiza Nordin said...

Noorma,
Same je aku rasa...durian ni mmg x boleh disorok2 baunye.letak dlm bekas ke hape,dibalut blapis2 to baunye akan tetap terlus juga.dah sampai umah habeh sume pintu kereta & bonet terbuka.skrg bau ade kureng sikitla...

Fiza Nordin said...

Doc,
Jadi baja sudah wahahahaa

Perkahwinan Kami Bersama 3 Cahayamata

Daisypath Next Aniversary PicDaisypath Next Aniversary Ticker

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...
email : sofie2_za@yahoo.com & call 017-3113226

My Cute Banner

Halwa Telinga :)