Followers

Wednesday, May 02, 2012

Red Velvet Brownies

Add caption
As salam dan selamat pagi Rabu... Ade yang terasa macam hari ni hari Isnin? :))

Dah lama buat ni. Bukan tak teringat nak update kat blog tapi macam2 halangan. Komitment semakin banyak, kerja pun semakin banyaklah.... Nak buat camne....

Ok, versi brownies red velvet ni terinspirasi bila nampak kakak2 blogger (Kak Ummi, Along Roz dan Kak Maz) buat. Kite pun ikut jugak... Hihiii minta halal ye kakak2 sayang :D cuma resipinya kite tak ikut seperti mereka. Bukan nak memandai pulak ye... Seperti yang dinyatakan di atas, kerja banyak. Jadi bila terasa nak buat tu kena terus buat. Guna saja resipi yang tahu. Tak sempat nak menggodek2 tab nak cari2 resipi lagi. Kecuali memang tak pernah buat. Terpaksa jugalah luang2kan masa mencari2, menggoggle ke sane ke mari mencari resipi.

Kite guna resipi red velvet yang telah kian lamanya kite gunakkan. Kalu untuk tempahan pun, kite guna resipi ini juga. Mungkin ada yang sama dengan resipi kawan2. Kalau tak silap kita amik kat Baking Of Joy tapi kite dah tukar2 sikitlah mengikut tekak dan bahan2 yg selalu ada dlm gobok. Ok, jom layan...

Bahan2

113g mentega

250g gula halus

2 biji telur (size A)

*1sb cuka / perahan lemon

*2sb pewarna merah

*240g susu segar (sejuk)

**250g tepung gandum

**15g serbuk coklat

**1sk baking powder

#1sb cuka

#1sk soda bikabonat

Nota :

* - disatukan dalam 1 mangkuk dan dibiarkan seketika.

** - disatukan dalam 1 mangkuk dan ayak.

# - dibancuh akhir sekali dan terus tuang dalam adunan.

Cara2:

1) Panaskan oven 180c.

2) Putar mentega dann gula hingga kembang. Masukkan telur dan dipukul lagi.

3) Masukkan bahan tepung yang telah diayak berselang-seli dengan bahan cecair. Dimulakan dengan tepung dan diakhiri dengan tepung juga. Biarkan dimixer hingga sebati.

4) Tuang bancuhan cuka dan soda. Biarkan sebati.

5) Sediakan loyang bulat 10x10 inci. Lengserkan dengan marjerin dan lapik dengan kertas baking. Kertas dilebihkan kiri dan kanannya supaya senang nnt nak keluarkan brownies. Tuang adunan. Asingkan dalam 2 sudu untuk tujuan corak dan lorekkan atas adunan cheese nanti.

(Kalau nak buat kek saja, guna loyang bulat 8 inci atau 7x7 inci. Bakar +-45 minit atau sehingga masak.)

6) Bakar +- 20 minit atau sehingga masak - cucuk lidi di tengahnya terus ke dasar untuk pastikan kek benar2 sudah masak.

Sementara tunggu brownies masak, boleh sediakan adunan cheese.

Bahan2 Cheese:

250g krim cheese

120g mentega

100g gula halus

30g whiping krim

1 biji telur

10g sunquick

- satukan semua dalam 1 mangkuk dan mixer hingga sebati dan kembang.

Setelah brownies masak, tuang adunan cheese di atasnya. Ratakan. Masukkan 2 sb lebihan adunan brownies tadi dalam piping beg dan buat lorekan atau corak di permukaan adunan cheese. Ikut kreativiti sendiri. Bakar lagi 20 minit. Untuk mendapatkan permukaan cheese yang keperangan, juga api atas saja selama 5 minit. Yang ni kena jaga2. Kalau lalai, bukan saja perang, tapi ireng!!! Ngeh3.........

Selamat mencuba :D

Published with Blogger-droid v2.0.4

4 comments:

Watierman said...

Assalam Dik Fiza...sihat ke??? Moga sihat selalu hendaknya....wah cantik kejadian cheese brownies tu...Akak tak buat2 lagi...sebab bila ada cheese Hubby Akak tak berapa berkenan..kena tunggu ada Along kat rumah..dia jer yang minat makan...dan tak pilih sgt apa yang di makan..bedal semua!

Cendana Kasih said...

salam makcik...cantik bronis ko..

tepung dah sampai...time kasih yer...dapat2 jer terus aku keluarkan ayam dan goreng...hasilnyaa...alamak, tawar sikit ler...lain dari yg beli kat pasar malam tu...kata laki aku, kena tambah garam...

so...aku tak puas hati, pegi plak pasar tani. Kat sana mmg ada orang jual ayam goreng uncle bob tu..so, aku beli ler sekeping, sambil2 tu usha cara2 dia goreng ayam tu...ooooo...baru ler tahu...seasoning tu kena letak menyeluruh rupanyer...baru la terasa (aku letak ciput jer..mana nk sama )

Hahaha... akhirnya balik rumah, aku pun goreng la lagi...dan hasilnya= sama macam kat pasar malam tu....hehehe...kecoh kan !!!

Fiza Nordin said...

Noorma,
Pepandai jek si jebat nak tambah2 garam ek.... Hei, jebat durhaka!!! Kahkahkahhh

Farah Deeb said...

Wahhh nak terai la! Nampak sangat sedap!
My latest Entry :)
The Beginning of the new

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...
whatsapp: 017-3113226

My Cute Banner

Halwa Telinga :)