Followers

Wednesday, September 07, 2011

Jering Sambal Berlada


Jering Sambal Berlada ni sebenarnya n3 tertunggak. Masak masa bulan puasa kelmarin. Alhamdulillah, stok jering tua yang bawa balik dari kampung beberapa bulan lepas dah habis dalam simpanan. Berbagi dengan jiran2 dan makan2 sendiri. Hari Raya kelmarin ada juga kait lagi dari pokok, tapi kakak ipar cayang kite tu lupa nak bekalkan untuk kami bawak balik. Huhuhuuu... tengah sedang elok dibuat ulam pulak tu. Rangup, krup-krap masuk molot.

Ish, takleh hadap pc lelama ni... Mierza kita tu la ni, asyik nak konker pc je... Merengek2 tepi kite nakkan pc sbb nak main game. Aishhhh petanda mama kena beli lappy atau tab agaknye hihihiii alasan takleh blah, kan....! Tapi bajet takde buat masa ni. Kenalah beralah buat sementara waktu. Fenen kalau terus biarkan dia merengek. Make my blood upstair aje! 

Jomlah tengok resipi simple dimple ni...


Bahan2
> Jering tua - direbus, buang kulit dan dibelah 3/4
> Ikan bilis*
> Cili api*
> Bawang kecil*
> Bawang putih*
> Sedikit minyak untuk menumis
> 1/2 cawan air asam jawa
> Garam, gula (opt) dan perasa secukupnya

* - ditumbuk

Cara2
> Tumis bahan tumbuk hingga agak garing.
> Masukkan air asam jawa. Biar merening seketika.
> Masukkan jering. Goreng hingga air asam agak kering dan pekat.
> Perasakan dengan garam, gula dan perisa secukupnya.
> Tutup api dan boleh dihidang dengan nasi panas. 

Terangkat habessss!!!

10 comments:

kakcik said...

Bila dah dimasak begitu, kurang tak baunya? :)

Fiza Nordin said...

kakchik, mmg amat kurang baiknye...mgkn sbb dah ditambah berbagai bahan dan dah direbus terlebih dahulu. rasenye juga tak kelat lg tadi kenyal2...lemak2 gitu... mmg besh! cubalah kak!

Gee® said...

wow!! mengancam nih... terlioq laa...

Fiza Nordin said...

gee,
mmg syioklah!

Juwita Jamaludin said...

menu menarik tapi kat jepun tak de jering.. huhuhuhu

Deliah's Deli said...

blh bt gini eh..tentu sedap!sy biasa mkn jering rebus mkn dgn kelapa parut..lemak2 gitu. :)

LadyD said...

famili mrB suka dgn maskaan ni..masak campur santan pekat sikit..peghh mengancam.

Fiza Nordin said...

ita,
alahai syiann dia... tunggu balik m'sia le klu gitu

Fiza Nordin said...

del,
buleh...jering rebus mkn dgn kelapa parut tak pernah cuba... tp jering klu dah direbus mmg lemak2 rasenye.bau pun kurang, kan...

Fiza Nordin said...

lady D,
owh nnt boleh try masuk santan pula...tq for the tips

Perkahwinan Kami Bersama 3 Cahayamata

Daisypath Next Aniversary PicDaisypath Next Aniversary Ticker

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...
email : sofie2_za@yahoo.com & call 017-3113226

My Cute Banner

Halwa Telinga :)