Followers

Friday, October 31, 2008

Tempura Udang


Eksperimen petua Hana.... Hehehe... Kalau sebelum ni nak buat udang goreng tepung aduhai bercinta sungguh. Malaszzzz tahap dewa. Buat beria tapi makan sikit je sbb geram tgk udang tu percikkan minyak. Penat sungguh kene mop lantai satu dapo (wlupun dapo ku kecik je, hehehe). Bila ngadu kat Hana, Hana bagi petua dan semalam praktikkanlah. Betuiiii... tak merecik. Udang itu digoreng seperti kita meggoreng telur dadar je...
Resipi ni resipi dari kotak bread crump dan diubah sikit. Jom tengok...

Bahan-bahan
* Udang
* Tepung Jagung secukupnya
* 1 biji Telur
* Bread Crump secukupnya
* Minyak untuk menggoreng

Cara-cara
* Udang dibuang kulit dan kepala. Tinggalkan ekornya saja. Bersihkan dan tos sekejap. Ambil kain bersih dan bungkuskan udang tu. Golek-golek manjakan udang tu dalam kain bersih. :-))
* Panaskan minyak dalam kuali.
* Golekkan udang dalam tepung jagung. Celupkan dalam telur dan golekkan pula dalam bread crump. Goreng hingga kekuningan.

4 comments:

hana said...

pandai dah anak murid yang sorang nih! 10 bintang!! ehehehee
kain tuh gune kain apa fiza? kitchen towel yg hana maksudkan tuh tisu la.. tisu dapur yang leh wat alas minyak/masakan.. jgn keliru tau...nnti silap aribulan org gune kain batik! ekekekeke
ppon tahniah!! sbb dh berjaya tak berperang ngan letupan! :)

Rafizah Nordin said...

kahkahkah!!!kite pakai kain good morning yg kaler putih tu.siap daku g beli yg baru.hahaha...
anyway thanks ya 4 the tips...lepas ni en somi asyik mintak ayam tempura la pulak...hahahaha
"ok bang... i rela"

Eda said...

bole try nieh....yummm yummm..erh tak yah celup ais batu bole erh..aku tgk kat tv kata kena celup air sejuk...baru jadik...

Rafizah Nordin said...

celup eh?aku ada tgk 1 resipi dalam tv x lame dulu klu x silap ning baizura jd host.dia bukan celup tp bancuh tpg jagung tu dgn air sejuk.katenye untuk bg tepung tu rangup bile digoreng nnt.
yg aku buat ni aku tgk kat kotak breadcrump tu. saje nak try.ok gak.rangup juga ...dan taklah terasa tepung mentah kat dalam.

Perkahwinan Kami Bersama 3 Cahayamata

Daisypath Next Aniversary PicDaisypath Next Aniversary Ticker

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...

Novel Terpakai - Untuk Yang Berminat...
email : sofie2_za@yahoo.com & call 017-3113226

My Cute Banner

Halwa Telinga :)